Ik heb al een tijdje het voornemen om vaker te mealpreppen. Je duikt een ochtend of middag de keuken in om alvast je maaltijden vooruit te koken en bespaart de rest van de week een hoop tijd omdat je het dan alleen nog maar hoeft op te warmen. Afgelopen week ben ik ein-de-lijk een keer de keuken ingedoken voor een fijne mealprep. Ik hoop je dan ook te kunnen inspireren met mijn nieuwste rubriek: mealprep maandag!

Waarom mealprep maandag?

Mealpreppen helpt mij gezonder te eten. Het komt regelmatig voor dat Pascal en ik erg laat thuis zijn door files en we zijn dan gauw geneigd om voor iets makkelijks te gaan. De ene keer is dat een kant-en-klare maaltijdsalade uit de supermarkt, de andere keer is dat patat van de snackbar of een pizza. Hoewel ik dat af en toe ook erg lekker vind, vind ik het toch fijner om een lekkere gezonde maaltijd te eten. Vorige week deed ik al vroeg boodschappen en ben ik direct aan de slag gegaan. Ik maakte op mealprep maandag 3 verschillende maaltijden, voor 6 dagen.

Ingrediënten macaroni

Maaltijd 1: Macaroni

Macaroni vind ik heerlijk! Bovendien kun je hier een gezonde maaltijd van maken door lekker veel groenten te gebruiken. Normaal gesproken maak ik mijn macaroni met verse groenten, maar ik moest op mijn budget letten en kocht daarom onder andere voorgesneden groenten met korting en de goedkoopste macaroni die ik kon vinden (normaal zou ik wel voor volkoren kiezen). Wij hebben hier met 2 personen allebei 2 ruime porties uit gehaald (onderstaand recept is voor 6 porties).

Recept: Pasta met tomatensaus en heel veel groenten

Catagorie, MoeilijkheidsgraadBeginner

Gek ben ik op pasta met tomatensaus! Deze pasta met tomatensaus en veel groenten is echt heerlijk en met maar een paar ingrediënten zó gemaakt.

pasta met tomatensaus

Porties6 Porties
Voorbereidingstijd15 min.Bereidingstijd30 min.Totale tijd45 min.

Ingrediënten

 1 eetl plantaardige olie
 1 ui, gesnipperd
 3 tenen knoflook, geperst
 1 pak vegan gehakt
 1 prei, in ringen
 1 winterpeen, in blokjes
 1 courgette, in blokjes
 1 puntpaprika, in reepjes
 125 g champignons, in partjes
 1 eetl Italiaanse kruiden
 1 fles biologische passata di pomodoro (690 g)*
 1 groente bouillonblokjes
 480 g ongekookte volkoren penne

Bereiding

1

Verhit de olie in een pan en bak de ui en knoflook glazig.

2

Voeg de vegan gehakt toe en bak kort aan.

3

Voeg dan de rest van de groenten toe en roer goed door.

4

Breng de groenten op smaak met Italiaanse kruiden.

5

Voeg de passata di pomodoro toe en roer goed door.

6

Doe wat water in de lege fles, draai de dop erop en schud goed. Voeg dit ook toe aan de pastasaus.

7

Doe de bouillonblokjes erbij en laat de pastasaus op een laag vuur lekker doorkoken.

8

Kook ondertussen de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking.

9

Meng de penne door de saus en verdeel de pasta over de borden.

10

Garneer eventueel met vegan kaas.

Ingrediënten

 1 eetl plantaardige olie
 1 ui, gesnipperd
 3 tenen knoflook, geperst
 1 pak vegan gehakt
 1 prei, in ringen
 1 winterpeen, in blokjes
 1 courgette, in blokjes
 1 puntpaprika, in reepjes
 125 g champignons, in partjes
 1 eetl Italiaanse kruiden
 1 fles biologische passata di pomodoro (690 g)*
 1 groente bouillonblokjes
 480 g ongekookte volkoren penne

Instructies

1

Verhit de olie in een pan en bak de ui en knoflook glazig.

2

Voeg de vegan gehakt toe en bak kort aan.

3

Voeg dan de rest van de groenten toe en roer goed door.

4

Breng de groenten op smaak met Italiaanse kruiden.

5

Voeg de passata di pomodoro toe en roer goed door.

6

Doe wat water in de lege fles, draai de dop erop en schud goed. Voeg dit ook toe aan de pastasaus.

7

Doe de bouillonblokjes erbij en laat de pastasaus op een laag vuur lekker doorkoken.

8

Kook ondertussen de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking.

9

Meng de penne door de saus en verdeel de pasta over de borden.

10

Garneer eventueel met vegan kaas.

Pasta met tomatensaus en veel groenten
Ingrediënten soep

Maaltijd 2: Tomaat-wortel soep

Soep is altijd goed, dus maakte ik een grote pan tomaat-wortel soep. Ik kreeg het recept van een goede vriend, om op mijn blog te zetten. Het recept staat er nog niet op, maar is ontzettend gemakkelijk. Voor een grote pan soep snij je een ui in grove stukken, snij je 4-5 geschilde winterpenen en 4 tomaten in grove stukken. Vervolgens verhit je wat olie in de pan en bak je de ui glazig. Dan voeg je de wortels en tomaten toe en bak je dat kort mee. Doe er dan wat verse basilicum bij en een liter groentebouillon. Kook tot de groenten gaar zijn en pureer dan de soep. Lekker met een scheutje sojaroom en een stukje stokbrood. Wij hebben hier met twee personen 2 porties uit gehaald.

Zuurkoolstamppot met vegan bal gehakt

Maaltijd 3: Zuurkoolstamppot

Ook maakte ik zuurkoolstamppot met vegan ballen gehakt. Ik gebruikte voor de gehaktballen het recept van Vegetus. De zuurkoolstamppot maakte ik met 500 gram gekookte aardappelen, 500 gram gekookte zuurkool en een scheutje sojamelk. Hier haalde ik 2 porties uit.

Variatietip: Bak eens een in stukjes gesneden appel op, voeg dat toe aan de zuurkoolstamppot!

Doe jij al aan mealpreppen? En wat maak jij graag?

Tip: Pin dit artikel voor later

(Visited 449 times, 1 visits today)

2 Comments

  1. Avatar Djuli 16 februari 2020 at 12:25

    Leuk dit! Ik ben sinds kort ook aan het meal preppen, dus bedankt voor de inspiratie!

    Reply
    1. Kim Kesterink Kim Kesterink 21 februari 2020 at 14:57

      Wat Leuk Djuli! Graag gedaan natuurlijk en ik hoop je vaker te kunnen inspireren met de blogs uit deze rubriek. Wat zijn jouw favo mealprep maaltijden?

      Reply

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *